Advertisement

Responsive Advertisement

Recenzie-The Hobbit by J. R. R. Tolkien

   Titlu: The Hobbit


   Autor: J. R. R. Tolkien


   Editura: Harper Collins


   Nr. Pagini: 390


   Punctaj: 4.7/5


   Seria The Lord of The Rings:

   1) The Hobbit

   2) The Lord of The Rings The Fellwship of the Ring

   3) The Lord of The Rings The Two Towers

   4) The Lord of The Rings The Return of The King


   ,, In a hole in the ground there lived a hobbit...”


   Bilbo Baggins este un hobbit simplu, căruia îi place să trăiască în gaura lui de hobbit din Bag End, o viață liniștită și simplă, fără aventuri și fără adrenalină, fără lucruri periculoase și fără prea multe întâmplări interesante.

   Totul se va schimba, însă, atunci când un vrăjitor pe nume Gandalf, va apărea la ușa lui împreună cu treisprezece pitici. Bilbo pune masa pentru toți și află că aceștia urmează să plece într-o aventură departe de ținuturile natale ale lui Bilbo, atât de departe, acolo unde Smaug the Magnificent, un dragon periculos, ascunde comorile pe care le-a furat de-a lungul anilor de la pitici și de la strămoșii lor.

   Tot ce le mai trebuia celor paisprezece, era un bun hoț care se pricepe la spargeri și care să îi însoțească în călătoria lor. După un ospăț și o noapte de cântece și de încercări de a-l convinge, Bilbo acceptă și pleacă alături de aceștia către o aventură periculoasă din care se presupune că se va întoarce înapoi acasă, asta dacă succesul va fi de partea lor...


   Bilbo este un Baggins, iar Gandalf are încredere că nimeni nu este mai potrivit decât el în a-i însoți și a-i ajuta, însă nici măcar marele vrăjitor nu ar fi anticipat obstacolele și creaturile care aveau să le iasă în față și să îi captureze pe drumul lor către comoară.

   Gnomi, lupi, gollumi, trolli împărați și regi, vulturi și o mulțime de alte creaturi îi vor ajuta, în timp ce altele le vor îngreuna călătoria și îi vor lua ostatici, însă de fiecare dată, Bilbo îi va salva datorită curajului și sufletului său. Când aceștia ajung într-o peșteră plină de trolli, Bilbo se rătăcește și ajunge să îl cunoască pe renumitul ,,My precious”.


   După o lungă bătălie în ghicitori, Bilbo reușește să îl învingă pe Gollum, însă ceea ce mica și trista creatură nu știa, era că Bilbo îi luase prețiosul inel pe care acesta îl ascunsese în peșteră. Un inel care avea puterea de a te face invizibil.

   ,,Și-a pus inelul în buzunar fără să se gândească: cu siguranță nu părea de vreun folos în vreun mod special în acel moment.”

   Însă când descoperi că Gollum nu îl mai putea vedea, Bilbo realiză ce comoară a găsit și se gândi cum să îi salveze pentru prima oară pe prietenii săi care nu încetau nicio secundă să se îndoiască de el, întrebându-se de ce Gandalf l-a ales.

   ,,Îl voia pentru că era un inel al puterii și dacă îl strecurai pe deget, erai invizibil: doar în plin soare puteai să fii văzut, iar asta doar din cauza propriei umbre, iar asta ar fi fost înspăimântător.”

   După ce au înfruntat pericolul, Bilbo împreună cu piticii au aflat că Gandalf nu avea să rămână cu ei...


   Rămași doar cu curajul lui Bilbo, cei paisprezece și-au continuat călătoria prin ținuturile străine și frumoase, lunile trecând peste ei, lăsându-i lui Bilbo tot mai în urmă amintirea căsuței sale de hobbit. 

   După multe întâlniri și prietenii legate, însă și relații de discordie, trupa de pitici, în frunte cu Thorin și Bilbo ajung la poalele muntelui, acolo unde trăiește Smaug The Magnificent. În ciuda vieții sale simple, în inima hobbitului zăcea mult curaj, multă istețime și spirit de echipă pentru piticii pe care ajunsese să îi cunoască atât de bine și cu care călătorea de mai bine de jumătate de an.

   Dar asta nu înseamnă că aventura lor se încheie odată ce au ajuns la destinație. Trădări, neînțelegeri și lupte nemiloase vor urma, iar Bilbo se va afla între armate...


   ,,Ce se poate spune despre pitici cel mai mult este acest lucru: ei intenționau să îl plătească frumușel pe Bilbo pentru serviciile sale: l-au adus să facă treaba murdară pentru ei, și nu le-a păsat prea mult dacă sărăcuțul lor prieten o făcea, dar ar fi făcut tot posibilul să îl scoată din probleme.”

   În ciuda încercărilor lui Bilbo de a încheia totul cu pace, lupta dintre prietenii săi și populația ținuturilor lui Smaug nu a putut fi împiedicată. Li s-a spus că dacă vor ieși vii din asta, vor fi norocoși, dar Bilbo știa consecințele acestei călătorii.

   Bătălia celor cinci oștiri este în toi. Cine îl va învinge pe Smaug? Cine va lua comoara și cine își va pierde viața? Un an de călătorii, un mic hobbit care nu va mai fi niciodată la fel și dovada unei prietenii. Care va fi finalul lor și oare a făcut Gandalf alegerea potrivită în a-l aduce pe Bilbo cu ei? Bilbo a fost mereu un Baggins, un spărgător desăvârșit, dar unul onest, cu o inimă de aur...
   
   ,,Gandalf s-a uitat la el:
   -Dragul meu Bilbo, a spus. Ceva se întâmplă cu tine. Nu mai ești hobbitul care ai fost.”


   Nici nu știu cum să încep și cum să îmi spun părerea. Omul meu drag mi-a făcut cadou seria The Lord of the Rings de Crăciun pentru că știa că mi-o doream de foarte mult timp și, pentru că am început cu Harry Potter în engleză, am zis să continui cu poveștile din această lume tot în engleză, iar acum că am terminat The Hobbit, știu că mă așteaptă o serie minunată de care sunt sigură că mă voi atașa enorm.

   Primul lucru pe care l-am iubit, a fost că am simțit același lucru ca anul trecut când citeam Harry Potter, mai ales atunci când l-am cunoscut pe Gandalf. Gandalf a fost un personaj perfect pentru un vrăjitor, plin de umor și de înțelepciune, însă pe care aș fi vrut să îl întâlnesc mai des și sper ca măcar în volumele viitoare să fie o prezență constantă.

   Pe Bilbo l-am văzut inițial ca pe un bătrânel, și abia apoi l-am văzut ca pe hobbitul de vârsta lui. Evident că nu m-am putut abține și am căutat trailer-ul filmului pentru că intenționez să fac exact ca și cu Harry Potter, să văd fiecare film după fiecare volum.

   Am văzut filmele acum aproape treisprezece ani, dacă nu mă înșală memoria, cu fratele și cu verișorul meu, când eram atât de mici, încât acum nu îmi mai amintesc absolut nimic despre ele, tocmai de aceea eu mă așteptam la a-l întâlni pe Frodo, nu pe Bilbo în această carte. 

   Mi-a plăcut mult povestea, mă bucur că în sfârșit intru și eu în rândul lumii. Cred că mi-ar fi plăcut mai mult dialog, pentru că spre deosebire de alte cărți fantasy, autorul ni se adresează în mod direct, făcând evident faptul că ne spune o poveste. Mi-au plăcut ținuturile și descrierile, însă mi-ar fi plăcut mai multe replici, certuri și discuții, fără a fi rezumate într-o frază obiectivă.

   Am fost fermecată de această lume, de căsuța lui Bilbo și de aventurile lor și știu că o să iubesc și povestea lui Frodo. Până atunci, sper ca cei care nu au citit seria să o facă și să îi dea lui Tolkien o șansă, căci nu degeaba sunt așa celebre cărțile sale!


   Seria scrisă de J. R. R. Tolkien este publicată în limba engleză la editura Harper Collins, iar la noi este publicată la editura Rao
Le puteți achiziționa atât în română cât și în engleză de pe Elefant.ro, Libris și Librărie.net
Lectură plăcută, dragilor! :)

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii