Recenzie-Freddie Mercury de Peter Freestone

Editura: Publica, colecția de biografii Victoria Books

Nr. Pagini: 358

Traducere: Florin Tudose

Cartea pe care o țineți în mâini este...
   - Cea mai intimă poveste din câte s-au scris despre viața lui Freddie Mercury
   - Adevărul din spatele zvonurilor scandaloase

De la nume celebre ca Elton John, Kenny Everett, Elizabeth Taylor și Rod Stewart, la armata nevazută de iubiți, oameni de casă și pierde-vară, Peter Freestone i-a văzut și i-a cunoscut pe toți cei care au jucat un rol în tragicomedia care a fost viața scandaloasă a lui Freddie Mercury.

Am fost pentru Freddie bucătar-șef, spălator de sticle, chelner, valet, secretar, om de serviciu... și mătușa înțelegătoare din momentele sale de agonie”, scrie Peter Freestone. "Am călătorit cu el în toată lumea, am fost alături de el pe culmi, dar și în cele mai negre momente... I-am fost bodyguard și, la finalul vieții, am fost una din infirmierele lui.

Peter Freestone a fost asistentul personal al lui Freddie Mercury în ultimii 12 ani ai vieții artistului.
A locuit cu el la Londra, Munchen si New York, fiindu-i alături în ceasul mortii.

Cred că nu oricine este făcut să citească o poveste atât de intimă despre viața unei legende ca Freddie Mercury. Din puncul meu de vedere, numai aceia care cunosc foarte bine aspectele despre viața sa, melodiile și tot ce a însemnat cu adevărat Freddie, sunt capabili să înțeleagă și să participe într-un montagne-russe la o mică poveste despre viața acestui artist. De altfel, nu cred că cititorii care nu se găsesc în categoria fanilor înrăiți și ai iubitorilor lui Freddie ar simți profunzimea și emoțiile cu care este încărcată fiecare pagină din această biografie.

Peter Freestone sau Phoebe, așa cum l-a poreclit Freddie, care avea obiceiul de a porecli oamenii din viața sa, l-a cunoscut pe Freddie și a fost un prieten cât și un angajat al său timp de doisprezece ani. Doisprezece ani în care a cunoscut fiecare latură a lui, fiecare preferință, dorință, fiecare trăsătură care îi contura caracterul. Peter a fost pentru Freddie ceea ce se poate numi un adevărat prieten dar care își făcea slujba cu o adevărată dedicație. De la costumele, perucile, halatele pe culori și prosoapele pe care avea grijă să le aibă cu el în spatele scenei, până la paharele de Cristal, de Stolichnaya, până la petrecerile, suferințele și momentele lui fulgerătoare în care îi veneau idei iar Peter era obligat să aibă la el întotdeauna un pix și o foaie, în toate aceste momente Phoebe a fost acolo.

Și, într-adevăr, Freddie s-a lăsat mereu surprins de ceea ce venea după colț, de surprizele vieții, fiind un om extravagant, excentric, înfocat și imprevizibil. Dedicat muzicii cu toată ființa sa, omul Freddie Mercury a iubit artistul Freddie Mercury, cu toate părțile sale, bune și rele. Era un om de o bunătate zguduitoare, dăruind cadouri chiar și femeilor de serviciu și, în special, pisicilor sale pe care le trata ca pe niște oameni. Greșeala pe care acest om genial a făcut-o a fost critica aspră pe care o folosea asupra sa, țintind mereu către perfecțiune, chiar și atunci când se afla deja acolo...

Un lucru minunat și greu de trecut neobservat era gustul acestuia pentru orice, ca rezultat al abilităților sale de designer de interior, cât și dragostea sa pentru opere de artă și plăcerea de a colecționa. În toată casa lui nu se putea găsi un lucru care să nu fie cumva o operă de artă sau o piesă foarte importantă, din acest motiv, toptanul de piese și de obiecte valoroase dădeau casei aerul de muzeu pe care Freddie nu îl putea suporta. A studiat la arte, a fost muzician, compozitor, scenaristul videoclipurilor, a fost întruchiparea definiției unui artist, fiind și cel care chema designeri atunci când achiziționa o nouă casă iar acela sfârșea în ipostaza unui schimb de roluri, Freddie acaparând discuția și venind cu ideile pe care designerul doar le aproba sau le dezaproba.

Tocmai de aceea, Freddie era capabil să dea naștere celor mai nebunești idei de piese și de videoclipuri, de cele mai multe ori, John, Brian și Roger fiind cei care trebuiau ,, să se dea după el” și după nebuniile pe care i le născocea mintea. De altfel, Freddie era mintea strălucită a trupei, cu toate că refuza să se numească liderul acesteia.

Firea vulcanică și atracția pentru conflicte îi aduceau adesea cei mai bizari iubiți și cele mai incendiare scandaluri cu persoane care ulterior ajungeau să rămână în viața lui, cearta fiind cea care îi apropia pe veci sau cu persoane care dispăreau pentru totdeauna. De aceea, pentru început, prietenii trebuiau să se poarte ,, cu mănuși” în preajma lui, un aspect negativ întrucât el a iubit mereu confortul și libertatea pe care o putea avea lângă cei dragi, fiind pur și simplu incompatibil cu anumiți oameni, din păcate.

De la felul în care a cunoscut-o pe Monsterrat Caballé, la escapadele și plimbările sale în toată lumea, totul este relatat între paginile acestei minunate biografii. Ne este prezentat un Freddie Mercury comun ca toți oamenii și, în același timp, atipic, total ieșit din tipare, nebunesc. Din păcate, este destul de evident că sufletului său i-a lipsit ceea ce înseamnă cu adevărat iubirea, împlinirea absolută, sau poate ceva de care nu își poate da nimeni seama, cert este că ceva a lipsit.

Cu toate acestea, pot spune că Freddie Mercury a dus o viață minunată, o viață genială în care a făcut tot ce și-a dorit, o viață în care el a dictat totul, a dictat însăși viața și a petrecut cele mai frumoase momente din aceasta înconjurat de dragostea prietenilor lui, prieteni împrăștiați pe tot globul pământesc. Era imposibil să nu te îndrăgostești de sufletul lui și, să fim serioși, cine nu ar fi vrut să fie prietenul lui? De la cadourile scumpe și petrecerile de milioane pe care le dedica prietenilor, acesta le dedica ceva mult mai important: fidelitatea, încrederea și dragostea sa, fiind cele mai importante lucruri pentru el într-o relație de prietenie.

Probabil că niciodată nu a găsit iubirea adevărată, iubirea pentru Mary Austin, așa cum a spus și Peter, fiind cu totul alt tip de iubire. Pentru câteva sute de pagini, avem posibilitatea de a călători prin viața unei legende, până în finalul vieții sale...

Probabil că nu voi putea vreodată să îmi manifest toată iubirea pentru acest om. Freddie Mercury, omul, legenda. Pentru mine, un fan uriaș, deținător al tuturor videoclipurilor lui și ale trupei, a sute de poze, a discografiei, a CD-urilor, a desenelor și a miilor de informații despre el, cartea asta a fost o gură uriașă de aer a realității. O carte care spulberă mituri, zeci de mituri vociferate de reporteri și de diverși oameni (fani, sau nu chiar...). Având prilejul de a vedea cu adevărat viața sa, abia acum am realizat dezgustul simțit pentru toți reporterii și fanii care tindeau să sară la propriu pe el și care exagerau la vederea sa. Înainte de toate, Freddie era om iar în cele mai banale zile din viața sa, se găsea măcar un reporter care se înfățișa din neant și îi arunca un microfon în față, sau un fan care îl alerga cu foaia și cu pixul pentru autograf...

Prin această biografie, Peter Freestone ne plasează undeva, în spatele scenei la uriașele concerte, în cluburile și în casele lui Freddie, în viața lui iar pentru o scurtă perioadă de timp, senzația că l-am cunoscut pe acest om este uluitoare. Nu cred că mai poate exista o biografie sau o poveste mai reală, mai aproape de adevăr decât aceasta, a omului care l-a cunoscut timp de doispreze ani, al asistentului și prietenului său.

Am aflat atâtea aspecte despre videoclipurile lor, lucruri pe care nu le-am observat înainte, urmărind fiecare videoclip amintit pentru a verifica adevărul fiecărei destăinuiri. Iar tocmai pentru cunoștința vastă pe care o aveam despre viața și cariera sa, am regăsit o mulțime de aspecte și de informații pe care le știam iar pe care Phoebe mi le-a detaliat, un alt motiv pentru care această carte este potrivită în mod exclusiv fanilor lui adevărați.

Faptul că îl vedem pe Freddie ca fiind un simplu om, care a avut la rândul său idoli, care se entuziasma la concertele altor artiști și la piese de teatru, îl plasează în categoria omului de rând, simplu, dar odată cu asimilarea tuturor informațiilor, analizând totul, realizăm că Freddie Mercury a fost departe de a fi un om simplu. Pe cât de tare m-a entuziasmat această carte, tot atât de rău m-a rănit profund. M-au rănit pasajele relatate din anul 1991. Deși am văzut atâtea reportaje și atâtea poze, niciodată nu am știut că o sa ,, asist” la moartea sa într-un mod atât de detaliat. Vedeam că mă apropii de acea parte și încercam să amân durerea pe care urma să o simt. Este sfâșietoare ultima parte a cărții și cum a spus Peter, ,, Ce ochii nu văd, inima nu doare", tocmai pentru că simt că nu mi-aș fi dorit sută la sută să asist la acele evenimente, ci doream să îl am în minte pe excentricul și petrecărețul Freddie. Doresc ca asta să fie tot ce spun despre acel final, pentru a mă baza pe viața sa și pe bucuria cu care a trăit-o, cu toate că acest maniac al controlului a controlat chiar și moartea, într-un fel înduioșător care mi-a făcut inima țăndări.

Probabil că dintre toate personalitățile, vedetele, persoanele cunoscute, Freddie va fi mereu omul pentru care voi avea o admirație și o dragoste fără limite... și o dependență. Pentru mine muzica sa va fi mereu cea mai bună muzică pe care am auzit-o, el va rămâne un miracol pentru această planetă iar noi avem acum și vom avea pentru totdeauna onoarea de a a asculta comorile compuse de acesta. Fără doar și poate, Freddie este o legendă care nu va înceta să strălucească printre rotițele timpului.

”I won't be a Rock Star. I will be a LEGEND ”- Freddie Mercury

Mai jos aveți unul dintre desenele mele făcute în cinstea lui Freddie și puteți vedea mai multe accesând pagina mea de artstagram dând click sus, în bara meniului acolo unde scrie Art Instagram! :)

Puteți găsi cartea la editura Publica, marca Victoria Books și o puteți achiziționa de pe Libris.ro